تبیین


آخرین نظرات

تبیین/در مناظره اخیر همچنین به تعداد بازنشسته شدن اساتید طی سالهای گذشته انتقاد شد که در پاسخ کافی است مقایسه ای ساده صورت گیرد مثلا تعداد اساتید بازنشسته شده در دو سال آخر دولت اصلاحات(82 و 83) 169 نفر و در دو سال پایانی دولت دهم(90 و 91) 96 نفر بوده است



با توجه به نزدیکی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، لازم است کاندیداهای محترم برنامه های عملیاتی خود را در حوزه های مختلف به سمع و نظر ملت ایران برسانند اما موضوعی که بسیار مهم است و رهبر معظم انقلاب هم بارها بر آن تاکید کرده اند این است که کاندیداها در زمان تبلیغات به منظور جلب آرای ملت، در نقد، سیاه نمایی و بی انصافی نکنند. ایشان در سخنرانی 14خرداد1392در مرقد مطهر حضرت امام راحل فرمودند: "نامزدهای محترم از هر چیزی که می خواهند انتقاد کنند، اما متوجه باشند که معنای انتقاد، بی انصافی، منفی بافی و سیاه نمایی نیست بلکه جوهره انتقاد به معنای عزم و نیت و تلاش برای حل مشکلات و پیمودن راهی پر افتخار است."
این در حالی است که تبعیت از فرمایشات ایشان برای آحاد ملت خصوصا کاندیداهای ریاست جمهوری امری لازم و ضروری است و خلاف آن عمل کردن از چشم بینای ملت ایران پنهان نخواهد ماند.
از جمله نقدهای غیرمنصفانه کاندیداها در برخی اظهارنظرهای مناظره اخیر 8 کاندیدای ریاست جمهوری که 15 خرداد برگزار شد قابل مشاهده است.
در این مناظره نقاط مثبت و منفی عملکرد دولتهای گذشته پس از انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی و اجتماعی مطرح شد که به نظر می رسد برخی از نقدها با فرمایشات رهبر معظم انقلاب همخوانی نداشت.
از جمله یکی از کاندیداهای محترم، نقدی را در حوزه فضای دانشگاهی مطرح کرد و معتقد بود طی سالهای اخیر با فضایی که در دانشگاهها ایجاد شده موجبات بی انگیزگی دانشجویان فراهم شده است به نحوی که دانشجو هیچ رغبتی نمی کند در فعالیت های سیاسی و فرهنگی مشارکت کند و همچنین جایگاه تشکل های دانشجویی و فعالیت های صنفی، گروهی، سیاسی و فرهنگی نیز کمرنگ شده حتی بعضی از تشکل ها نیز در دانشگاهها تعطیل شده اند.
به منظور پاسخگویی تبیینی به این شبهات به پاره ای از آمار و ارقام مقایسه ای حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها در بازه زمانی قبل از سال 84 و بعد از آن اشاره می شود که نشاندهنده پویایی و فعالیت گسترده جامعه دانشجویی کشور است.
- تعداد تشکلهای دانشجویی با رشدی حدود 1.5 برابر از 162 تشکل در سال 84 به 234 تشکل در سال 91 رسیده است.
- تعداد کانونهای فرهنگی با رشد 7 برابری از 495 کانون در سال 84 به 3215 کانون در سال 91 رسیده است.
- تعداد انجمن های علمی دانشجویی با رشد 8 برابری از 800 انجمن در سال 84 به 6324 انجمن در سال 91 رسیده است.
- تعداد معاونت های فرهنگی مستقل در دانشگاهها از صفر معاونت در سال 84 به 70 معاونت مستقل در سال 91 رسیده است.
- تعداد نشریات دانشجویی با رشد بیش از 2 برابر از 2500 نشریه در سال 84 به 5366 نشریه در سال 91 رسیده است.
- تعداد قطبهای علمی کشور با رشد 2 برابری از 84 قطب در سال 84 به 153 قطب در سال 91 رسیده است.
- تعداد دانشجویان دوره دکتری بورس داخل با رشد 3 برابری از 591 دانشجو در سال 84 به 1695 دانشجو در سال 91 رسیده است.
همچنین بر اساس گزارش پایگاه بین المللیISIرتبه ایران در تولید علم جهان از رتبه 37 در سال 84 به رتبه 17 در سال 91 ارتقا پیدا کرده و کشورمان رتبه اول تولید علم در منطقه را از آن خود کرده است و این مرهون تلاش اساتید، دانشجویان و بستر سازی مناسب دولت برای شکوفایی علمی کشور بوده است هر چند این باز شایسته ملت ایران نیست و باید بیش از این تلاش شود.
این پایگاه بین المللی نیز اذعان داشته از سال 1357 تا کنون 157 هزار سند علمی از ایران به ثبت رسیده است و این در حالی است که 150 هزار سند آن طی دولتهای نهم و دهم ثبت شده اند.
همچنین "اسکوپوس" بزرگترین پایگاه اطلاعاتی «چکیده»و «استنادی»جهان اعلام کرده از سوی ایران طی سال 1357 تا کنون 216 هزار مقاله علمی در این پایگاه به ثبت رسیده که 192 هزار آن از سال 84 به بعد بوده است.
در مناظره اخیر همچنین به تعداد بازنشسته شدن اساتید طی سالهای گذشته انتقاد شد که در پاسخ کافی است مقایسه ای ساده صورت گیرد مثلا تعداد اساتید بازنشسته شده در دو سال آخر دولت اصلاحات(82 و 83) 169 نفر و در دو سال پایانی دولت دهم(90 و 91) 96 نفر بوده است.
شایان ذکر است طی دولتهای نهم و دهم 17 هزار هیئت علمی و استاد جذب دانشگاههای کشور شده اند.
همچنین در پاسخ به این نقد که فضای کنونی دانشگاها فضای انتخاباتی نیست لازم است اعلام شود که تنها در نیمسال دوم سال 1391، 1700 نشست انتخاباتی در دانشگاههای سراسر کشور برگزار شده که 970 نشست آن در دانشگاههای دولتی بوده است البته این بدون احتساب نشست های انتخاباتی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی است.
در پایان تاکید می شود مسیری که جامعه علمی و دانشگاهی کشور طی سالهای پس از انقلاب اسلامی بویژه دولتهای نهم و دهم طی کرد نه تنها جایگاه علمی ایران را به تراز جهانی ارتقا داد بلکه با اتکا به دانش بومی در حوزه های مختلف صنعتی، کشاورزی، بهداشت و خدماتی به ویژه فناوری های نوین، هوا و فضا،هسته ای و تولید داروهای با تکنولوژی بالا و مربوط به بیماریهای صعب العلاج را به دنبال داشت که مورد توجه و اعتراف دوستان و دشمنان کشورمان نیز بوده است لذا شایسته نیست خدمات و پیشرفتهایی را که بدخواهان این ملت بدان اذعان دارند از سوی برخی دوستداران نظام انکار شود که به واقع مصداق بی انصافی و سیاهنمایی است لذا نگارش این مطلب به منزله ورود به مباحث تبلیغاتی و انتخاباتی کاندیدای محترم ریاست جمهوری نیست اما هر کجا که احساس شود در حق خدمات ماندگار و ارزشی دولتهای نهم و دهم بی انصافی صورت گرفته و بر خلاف فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب عمل شده که مصداق سیاهنمایی است به نحو شایسته و مقتضی پاسخ های تفصیلی برای تنویر افکار عمومی منتشر خواهد شد.
منبع:dolat.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی