تبیین


آخرین نظرات
تعارض نظر مردم و مسئولان در خصوص مسکن مهر
در حالی هجمه به طرح مسکن مهر در هفته‌های گذشته شدید شده که دستاوردهای کلان این طرح انکارناپذیر است.
بعه گزارش نکات پرس به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ مسکن مهر طرحی بود که بسیاری را با توانمندی مالی متوسط و پایین صاحب مسکن کرد و از این حیث برای سیاستگذاران و مردم در جهت اجرای عدالت اجتماعی اهمیت دارد.

با این وجود مدتی است که به دنبال انتقادات برخی مسئولان از نحوه اجرای این طرح، عده ای شروع به تخریب اصل طرح می کنند، به نحوی که گویا این طرح فقط مشکل ایجاد کرده و هیچ دستاوردی نداشته است.

طرح مسکن مهر یکی از بزرگترین اقدامات دولت نهم و دهم بود، اقدامی که به زعم بسیاری درخور تقدیر بود؛ این در حالی است که اخیراً اظهارنظرهایی در مورد تاثیرات منفی این طرح بر اقتصاد کشور به طور عام، و نرخ تورم به طور خاص شنیده می شود.

اظهارنظرهایی که اغلب از طرف مسئولان دولت یازدهم بیان شده است، روی دیگری از طرحی که به زعم بسیاری از مردم کم نقص و کم نظیر بود، نشان داد. این طرح در دولت نهم و دهم، به عنوان الگویی جدید برای انبوه سازی در سایر کشورها معرفی می شد، حال آن که دولت یازدهم آن را تهدیدی جدی برای اقتصاد می داند.

جانمایه این طرح این بود که با واگذاری زمین های رایگان و 99 ساله، مسکن را به شکل انبوه و با بهای تمام شده پایین تولید کند و با تسهیلات و قیمت مناسب به متقاضیان واگذار کند ... می توان انتظار داشت که تولید انبوه و ارزان مسکن، هدف «بهبود شاخص دسترسی به مسکن» را محقق کند، بنابراین تولید میلیونی مسکن برای قشری که مالک سرپناه خود نیست و یا به مسکن مناسبی دسترسی ندارد، مطلوب خواهد بود.

ضرورت وجود طرح هایی مانند مسکن مهر از آن حیث است که سهم مسکن در هزینه های خانوار در دهک های اول تا سوم جامعه بیش از 60 درصد است؛ همچنین مسکن در دهک های چهارم، پنجم و ششم بیش از 50 درصد درآمد خانوار را به خود اختصاص می دهد.

با این پیش زمینه بود که طرح مسکن مهر با هدف کاهش سهم مسکن در سبد هزینه های خانوار و افزایش عرضه مسکن با اولویت قرار دادن اقشار آسیب پذیر کلید خورد و از ابتدای دولت نهم ساخت بیش از چهار میلیون و 400 هزار واحد در قالب طرح مسکن مهر در شهرها و روستاها شروع شد که نیمی از این تعداد به روستاهای کشور اختصاص داشت. تعداد یک میلیون و 500 هزار واحد از این تعداد تا خرداد 1392 تحویل شده و مابقی مسکن‌های روستایی باید تا پایان دولت دهم تحویل داده شوند.

در حوزه مسکن مهر شهری نیز حدود یک میلیون و 200 هزار واحد تکمیل شده و مابقی همچنان در دست ساخت است که تکمیل و تحویل آنها به دولت یازدهم کشیده می‌شود.

نظرسنجی های مختلف از جمله نظرسنجی برنامه تلویزیونی برنامه ثریا و پایش در خصوص ادامه مسکن مهر با درصد بالای پاسخ های مثبت مردم مواجه شده که نشان از رضایت مردمی از این طرح دارد.

در یک بررسی سریع و اجمالی می توان دستاوردهای طرح مسکن مهر را شامل بهبود شاخص دسترسی به مسکن، ارتقای عدالت اجتماعی، اشتغال، کاهش تراکم خانوار در واحد مسکونی، افزایش تولید ملی و رشد اقتصادی، کنترل قیمت مسکن، گسترش انبوه سازی و صنعتی سازی دانست.

با این تفاسیر به نظر می رسد حملات اخیر به این طرح، غیرکارشناسی است و لازم است مسئولان با بررسی مشکلات اجرایی این طرح در گذشته در صدد اصلاح آن برآیند نه اینکه طرح را متوقف کنند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۰۸
.◉ . ◉.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی