تبیین


آخرین نظرات

رئیس جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم :

دوشنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۲، ۰۹:۳۴ ق.ظ
دولت نهم و دهم در تمام امور و اقدامات با برنامه حرکت کرده است/کشور باید براساس قوانین جامع و زیربنایی اداره شود
احمدی نژاد با اشاره به اینکه اجرای اصل 44 قانون اساسی یکی از اقدامات زیربنایی بوده و قانونی بسیار وسیع است که با اجرای آن 16 نهاد جدید تاسیس شد، تصریح کرد: بخش مهمی از کارهای عمرانی دولت در بخش زیرساخت‌ها به انجام رسیده چراکه اگر گاز ، انرژی، آب و حمل و نقل نباشد، تولید معنایی پیدا نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه همه اقدامات دولت در راستای خدمت به مردم با برنامه‌ای مشخص و روشن بوده است، ‌اظهار داشت: اعتقاد دولت بر این بوده و هست که کشور باید براساس قوانین جامع، زیربنایی، پایه و مادر که خطوط و جهت‌ها را مشخص می‌کند، اداره شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر محمود احمدی‌نژاد شامگاه (یکشنبه) در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم ضمن تسلیت ایام شهادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه یکی از انتقادات مطرح شده بر دولت در این سالها حرکت بدون برنامه بوده است، گفت: شاید دولت نهم و دهم اولین دولتی بوده که از اولین روز خدمت به ملت با برنامه حرکت کرده و از همان روزهای آغازین کار دولت می‌دانستیم که چه کار باید انجام دهیم و در تمام بخش‌های امور مملکتی چه برنامه‌ای را داشته باشیم.

*تمام اقدامات دولت همراه با برنامه و کار براساس اصول بوده است

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه برنامه‌های دولت برای اداره کشور و خدمت به مردم مکتوب و مدون بوده است، تصریح کرد: البته انعطاف‌هایی در این برنامه وجود داشته اما اصول و چارچوب برنامه‌ها از روز اول حفظ شد و حتی این برنامه‌ها قبل از ریاست جمهوری نیز تهیه شده بود.

 احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه در دولت نهم و دهم حتی یک ساعت کار بی‌برنامه صورت نگرفته است، گفت: تمام اقدامات دولت همراه با برنامه و کار براساس اصول بوده و پیش‌بینی‌ها نیز از قبل انجام شده بود؛ البته این بدان معنا نیست که همه زوایا در این برنامه ها لحاظ شده اما معتقدیم جهت کلی و عناوین اصلی برنامه‌ها را مشخص کرده بودیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به برخی اظهارنظرها در مورد حذف عنوان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مبنی بر اینکه دولت می‌خواهد خلاف برنامه حرکت کند را عوام‌فریبی دانست ما بگوییم دولت می‌خواهد خلاف برنامه حرکت کند، اظهار داشت: سوال این است که آیا برنامه فقط در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است در حالی که مدیریت و برنامه ریزی معاونت رییس جمهور نهادی مستقل از ریاست جمهوری نیست و طبق اصل 126 قانون اساسی امور برنامه، بودجه و استخدامی، مستقیماً زیرنظر رییس‌جمهور است و رئیس‌جمهور می‌تواند آن را به کسی واگذار کند؛ بنابراین ما در جهت احیاء قانون اساسی حرکت کردیم.

وی افزود: این نهاد یک نهاد مستقل از رئیس‌جمهور نیست، بلکه معاونت ریاست جمهوری محسوب می‌شود؛ نه اینکه ما ساختار آن را بهم زدیم، بلکه ساختار آن سرجای خود باقی مانده و در حال انجام فعالیت از جمله تعیین قانون برنامه بودجه و نظارت بر امور است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه معاونت فعلی همان کارکرد قبلی را داراست، خاطر نشان کرد:‌ ما یک اصل قانون اساسی را احیاء کرده‌ایم و معتقدیم که برنامه‌ریزی صرفاً‌ به عنوان بستگی ندارد، بلکه محتوا مهم است.

 احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه دولت نهم و دهم به قانون اهتمام ویژه‌ای داشته است، اظهار داشت: بنده از پایین‌ترین سطوح مدیریتی یعنی از معاون فرماندار و بخشدار کار خود را آغاز کردم و ساختارهای اجرایی را دیده و با نیازهای کشور آشنا هستم و تقریباً همه رده‌های مدیریتی را تجربه کرده‌ ام.

*کشور باید براساس قوانین جامع، زیربنایی و مادر اداره شود

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه از روز اول معتقد بودیم که کشور باید براساس قوانین جامع، زیربنایی و مادر اداره شود، گفت: تأکید داریم که بدون قانون پایه که جهت‌ها را تعیین می‌کند و خطوط را مشخص می‌کند نمی‌توان کار کرد.

احمدی‌نژاد افزود: یکی از اهتمام های ویژه این دولت تلاش برای تدوین لوایح قانونی پایه و مادر کشور بود، اظهار داشت: تقریباً قریب به اتفاق قوانین کشور غیر از بانکداری مربوط به این دو دولت است.

رئیس‌جمهور در همین راستا تأکید کرد: برای اولین بار لایحه اصل 44 قانون اساسی از سوی دولت نهم به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که بواسطه آن تکلیف اقتصاد کشور مشخص گردید و به دعوای 25 ساله مملکت در خصوص سرمایه‌داری و سوسیالیستی بودن پایان داد؛ معتقدم که با این لایحه وضعیت اقتصاد، رقابت، سرمایه، مالکیت، سرمایه‌گذاری و بازار در کشور روشن شد.

 احمدی‌نژاد ارائه لایحه مالیات بر ارزش افزوده به مجلس شورای اسلامی را یکی دیگر از اولین اقدامات دولت نهم و دهم ذکر کرد و گفت: این لایحه اقتصاد کشور را شفاف می‌کند چراکه یکی دیگر از عوامل اصلی درآمد برای دولت و مهمتر از شفاف‌سازی برای اقتصاد کشور است و البته مشخص شد که چه کسانی مخالف ارائه آن به مجلس شدند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ارائه لایحه در خصوص تأمین مسکن مردم، لایحه مدیریت حمل و نقل سوخت، لایحه هدفمندی یارانه‌ها، لایحه تحول در امور گمرکی، لایحه مبارزه با پول‌شویی، لایحه جامع مالیاتی، قانون جامع آب و خاک نیز از جمله اولین اقدامات دولت نهم و دهم است.

* توجه به قانون‌گرایی در دولت نهم و دهم

 احمدی نژاد با اشاره به قانون‌گرایی در دولت نهم و دهم و با بیان اینکه این دولت قانونمندترین دولت تاریخ ایران بود و اظهار داشت: در دوره اخیر هیچگاه در بحث قانون از خط قرمز عبور نکردیم؛ چرا که دولت خود را در این زمینه برای پاسداری از قانون مسئول می‌داند، اگر چه مسئولان در سطوح مختلف از خطوط قرمز عبور کردند، اما ما هیچ وقت حتی از خط ویژه به دلیل احترام به قانون عبور نکردیم.

وی با اشاره به مخالفت‌های دولت با برخی از مصوبات خاطر نشان کرد: گاهی اوقات با مصوبه‌ای مخالفت می‌کردیم به این دلیل بود که آن مصوبه را خلاف قانون و حقوق ملت می‌دانستیم و اصولاً رییس‌جمهور به عنوان منتخب ملت وظیفه دارد تا از قانون اساسی و حقوق ملت صیانت کند که در این‌باره نمی‌شود گفت اعتراض به یک مصوبه عدول از یک قانون است.

* مهمترین قوانین کشور در این دولت تنظیم و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است

احمدی‌نژاد افزود: البته برخی دستگاههای نظارتی تلاش دارند که دولت را متهم کنند اما سعی ما بر این بود که قانون را معیار قرار داده و در عین حال از آن صیانت کنیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه آنهایی که دولت را به قانون گریزی متهم می کنند می خواهند پوششی برای اقدامات خود فراهم کنند، خاطر نشان کرد: دولت اصل و متن قوانین را اجرا می‌کند، متن قوانین نه تنها محترم، بلکه تا حدی مقدس است به همین خاطر ما اصرار داریم قانون باید درست نوشته و رعایت شود.

 احمدی‌نژاد با طرح این سوال که چه دلیلی دارد در دولتی که به دنبال منافع شخصی و گروهی نیست، رییس‌جمهور قانون را زیر پا بگذارد؟ اظهار داشت: رییس‌جمهور بر اساس قانون انتخاب شده و اگر بخواهد قانون را زیر پا بگذارد، خودش را زیر پا گذاشته است.

رئیس‌جمهور قانون اساسی را معیار کار دولت دانست و تصریح کرد: دولت معتقد است کار باید به درستی انجام شود؛ پایه اداره و پیشرفت کشور بر اساس قانون در این دولت ریخته شده و مهمترین قوانین کشور در این دولت تنظیم و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

*بزرگترین اصلاحات ساختاری در کشور مربوط به دولت نهم و دهم است

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت صرفاً به کارهای روبنایی مثل کارهای عمرانی که نمود بیشتری دارد، اهتمام داشته است یا کارهای زیربنایی؟ گفت: بنده با این دیدگاه که در مسیر توسعه بخشی از مردم باید زیرپا گذاشته شوند، مخالف هستم چرا که این نگاه، انسانی نیست که برای توسعه زندگی مردم،‌ آنها را له کنیم؛ تاکنون دولت به بیش از 38 میلیون نامه جواب داده است و این به معنای بازماندن از کارهای زیربنایی نیست.

 احمدی نژاد بزرگترین اصلاحات ساختاری در کشور را مربوط به دولت نهم و دهم دانست و افزود: در کشور در هر بخش چند برابر مدت مشابه در دولت های قبل کار صورت گرفته که از جمله آنها می توان به بخش های زیربنایی اشاره کرد؛ قانون مالیات بر ارزش افزوده، اصل 44، خصوصی سازی و هدفمندی یارانه ها؛ کارهای زیربنایی است که در این دولت اتفاق افتاده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به واگذاری‌های انجام شده به بخش خصوصی در راستای اصل 44 قانون اساسی و با تأکید بر اینکه در همین راستا در دولت نهم و دهم 119 هزار میلیارد تومان واگذاری به بخش خصوصی صورت گرفته است، گفت: دستیابی به این رقم در حالی است که در 15 سال قبل از دولت نهم و دهم فقط 2 هزار و 700 میلیارد تومان واگذاری به بخش‌های خصوصی انجام شده است.

 احمدی نژاد با اشاره به اینکه اجرای اصل 44 قانون اساسی یکی از اقدامات زیربنایی بوده و قانونی بسیار وسیع است که با اجرای آن 16 نهاد جدید تاسیس شد، تصریح کرد: بخش مهمی از کارهای عمرانی دولت در بخش زیرساخت‌ها به انجام رسیده چراکه اگر گاز ، انرژی، آب و حمل و نقل نباشد، تولید معنایی پیدا نخواهد کرد.

*شفاف بودن واگذاری‌ها در دولت نهم و دهم

رئیس جمهور با تاکید بر شفاف بودن واگذاری‌ها در دولت نهم و دهم، تصریح کرد: بخشی از واگذاری‌ها بابت مسکن و سهام عدالت بود و برخی در بورس و بعضی از این واگذاری‌ها در قالب طرح‌‌ها و تهاتر با پیمانکاران به صورت قانونی واگذار گردید.

 احمدی با تأکید بر اینکه میزان واگذاری ها در دولت نهم و دهم چندین برابر دولت‌های قبل است، خاطر نشان کرد: سعی دولت بر انجام اقدامات زیربنایی بوده که در این راستا با اجرای اصل 44 قانون اساسی پایه‌های اقتصاد کشور متحول شد؛ البته اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از دیگر اقدامات زیربنایی دولت بود که مرحله نخست طرح هدفمندی اجرا شد و ای کاش اجازه می‌دادند تا مراحل بعد آن را هم اجرایی می‌کردیم.

رئیس جمهور گفت: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها همه جنبه های اقتصاد اعم از تولید، مصرف، صادرات، چرخش پول و بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

 احمدی نژاد ایجاد صندوق توسعه ملی را از دیگر اقدامات زیربنایی دولت برای حمایت از تولید دانست و افزود: در حال حاضر 52 میلیارد دلار پول در این صندوق ذخیره شده که این اقدامی زیربنایی است.

*اصلاح ساختاری بخش کشاورزی باعث رشد این بخش خواهد شد

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه از همان سال اول دولت نهم اعلام کردیم گندم‌کارانی که محصولشان را به دولت می‌دهند باید بلافاصله پول خود را دریافت کنند، گفت: این درحالی است که در آن سال بدهی‌هایی از سال 72 به گندم کاران باقی مانده بود.

 احمدی‌نژاد با بیان اینکه اصلاح ساختاری بخش کشاورزی باعث رشد این بخش خواهد شد و گام اصلاح ساختاری تقویت کشاورزی است، اظهار داشت: ادعا نداریم که وضع کشاورزان الان در حد مطلوب قرار دارد اما اما فاصله طبقاتی بسیار کمتر شده و این حاصل نگاه زیربنایی است.

رئیس‌جمهور تحول در نظام مالیاتی، اجرای قانون هدفمندی و اصل 44 قانون اساسی را بخشی از کارهای زیربنایی دانست و افزود: در 27 سال قبل این مقدار کار زیربنایی که در کشور شده است را سراغ ندارم.

 احمدی‌نژاد گفت: دولت با ایجاد بانک قرض الحسنه صندوق مهر امام رضا (ع)، قرض الحسنه را به بدنه اجتماعی منتقل کرد که این از جمله اقدامات زیربنایی دولت است.

رئیس جمهور ایجاد ستاد کشاورزی را از دیگر اقدامات زیربنایی دولت برشمرد و با بیان اینکه با ایجاد این ستاد به طور مستقیم مسائل کشاورزی مورد رسیدگی قرار گرفت، خاطر نشان کرد: با اجرای این اقدامات زیربنایی برای نخستین بار در تاریخ کشور در 4 ماه اول امسال، میزان صادرات غیرنفتی با واردات برابری داشت.

*اقدامات زیربنایی، تولید و صادرات در راستای یکدیگر هستند

 احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه هنگامی که دولت را تحویل گرفتیم، میزان صادرات غیرنفتی در کشور 7 میلیارد دلار و میزان واردات 36 میلیارد دلار بود، اظهار داشت: در حال حاضر صادرات و واردات برابر شده که این خود یک اتفاق بزرگ در کشور است.

رئیس‌جمهور صادرات را نیازمند به تولید دانست و با بیان اینکه تولید نیز متکی به انجام اقدامات زیربنایی است، افزود: اقدامات زیربنایی، تولید و صادرات موید یکدیگر هستند به گونه ای که صادرات غیرنفتی بخاطر حمایت از تولید و حمایت از تولید، ثمره کارهای زیربنایی بوده و اقدامات زیربنایی مبتنی بر قانون مداری ماست.

 احمدی‌نژاد با طرح این سوال که کدام دولت توانسته است تا این میزان صادرات غیرنفتی را افزایش دهد؟ گفت: دولت برای حل مشکل صادرات با صادرکنندگان به طور مستمر جلسه تشکیل داده و برای حل مشکلات به طور مستقیم وارد عمل شده است.

رئیس جمهور افزود: زمانی که ما دولت را تحویل گرفتیم، قیمت خط تلفن همراه 2 میلیون تومان بود، اما امروز یک خط اعتباری تلفن همراه به 2 هزار و 500 تومان رسیده است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره تغییر وزرا و مدیران ارشد در دولت های نهم و دهم و اینکه آیا این تصمیم گیری ها هم با برنامه بوده است؟ اظهار داشت: تغییر مهم نیست؛ بلکه از نظر ما آنچه مهم بود، هدف بود؛برخی‌ها اصالت را به حفظ سمت‌ها می‌دانند، در حالی که از نظر ما اصالت، کار برای کشور بود.

*اجرای عدالت یک هدف آرمانی است

وی ادامه داد: هدف برای ما از همه چیز مهمتر بود، نه اینکه آدم ها در پست‌ها بمانند؛ کسی برای پست خلق نشده و این سمت ها حق کسی نیست بلکه حق، خدمت به کشور است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره شعار دولت‌های نهم و دهم که اجرای عدالت بود و اینکه آیا به نظر شما وضع کشور، در حال حاضر عادلانه‌ تر از هشت سال قبل است؟ گفت: اجرای عدالت یک هدف آرمانی و عدالت نسبی و مطلق است و آنچه در چارچوب عدالت، آرزویش را داریم، عدالت به معنای مطلق آنست و کسی جز انسان کامل توانایی اجرای آن را ندارد، اما می‌توانید در مسیر انسان کامل تلاش کرد.

*سهام عدالت بزرگترین کار اجرایی و نرم افزاری تاریخ ایران است

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه در اجرای عدالت دولت های نهم و دهم اقدامات زیادی انجام داده که سهام عدالت از جمله آنهاست که کمتر دولتی موفق به انجام آن شده است، خاطر نشان کرد: شناسایی 45 میلیون نفر و پرداخت سهام عدالت به این جمعیت عظیم کار آسان و ساده ای نبود.

رئیس جمهور اظهار داشت: سهام عدالت بزرگترین کار اجرایی و نرم افزاری تاریخ ایران است که تا 49 میلیون نفر را شامل می شود.

 احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه هدفمندی یارانه ها، یارانه مسکن مهر و ایجاد بنگاههای کوچک نشان می دهد که در دولت نهم و دهم چندین بار ثروت کشور را توزیع کرده ایم، گفت: افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان رده پایین، توجه به زندانیان و کمک به زندانیان معسر و بدهکار و ناتوان در پرداخت و آزادی 20 هزار نفر از آنان از جمله اقدامات دولت بود. همچنین قرض الحسنه خرد را در کشور توسعه دادیم و ضریب جینی پایین آمد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برای نخستین بار در کشور نسبت به دهک پایین و بالا به 10 درصد رسیدیم یعنی بیشترین خرج کننده و کمترین خرج کننده به 10 درصد رسید، تصریح کرد: در مصرف بطور متوسط سالانه 9 تا 10 درصد رشد داشته ایم در حالی که ضریب جینی کاهش پیدا کرده و این یعنی حرکت به سمت عدالت.

*سطح سواد اعضای هیئت دولت از همه دولتهای گذشته بالاتر است

 احمدی‌نژاد با بیان اینکه سطح سواد اعضای هیئت دولت از همه دولتهای گذشته بالاتر است، خاطرنشان کرد: بیش از نیمی از اعضای دولت عضو هیئت علمی دانشگاهها هستند و 5 ـ 6 استاد تمام و دکترای واقعی که مدرکشان در دانشگاههای ایران و جهان معتبر است در دولت داریم.

رئیس جمهور به دغدغه های دولت در زمینه پیشرفت علمی اشاره کرد و گفت: دستاوردهای علمی استمرار دارد که در دولت نهم و دهم دو تا سه برابر شده است؛ البته در همین راستا اولین کار دولت تاسیس معاونت علمی و فناوری برای ایجاد رابطه دانشگاه و صنعت است.

 احمدی‌نژاد با بیان اینکه برای دانشگاه و صنعت بودجه تعیین شد، افزود: تاکید کردیم که دانشگاه از صنعت استفاده کند و دولت آمادگی خود را برای حمایت اعلام کرد.

رئیس جمهور ایجاد بنیاد نخبگان، تشکیل صندوق برای حمایت از نخبگان و تشکیل صندوق برای حمایت از شرکت های دانش بنیان را از دیگر اقدامات دولت ذکر و خاطرنشان کرد: اسناد اصلی تولید ملی کشور، سند نقشه جامع علمی کشور و سند آموزش و پرورش در دولت نهم و دهم تهیه شد. همچنین در سالهای اخیر مقام اول سرعت پیشرفت علمی را به خود اختصاص داده ایم.

 احمدی‌نژاد با اشاره به پرتاب موشک به فضا در این دوره تصریح کرد: برخی هنگامیکه ماهواره به فضا می فرستیم می گویند دولت نقشی ندارد. سوال این است که چطور وقتی قیمت برخی کالاها مثلا گوجه فرنگی افزایش می یابد، می گویند دولت مقصر است اما فرستادن موشک به فضا کار دولت نیست؟

رئیس جمهور به پیشرفت های هسته ایی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: فعالیت غنی سازی ادامه دارد؛ 12 هزار سانتریفیوژ می چرخد و پنج هزار سانتریفیوژ دیگر آماده وارد شدن به مدار است.

 احمدی‌نژاد اظهار داشت: تمام لوازم و امکانات پرتاب موشک به غیر از سکوی پرتاب توسط دانشمندان کشور در این دولت ساخته شده است و زمانی که این موفقیت را اعلام کردیم، دیگران متعجب شدند.

رئیس جمهور با اشاره به دیگر پیشرفت های علمی کشور، تصریح کرد: امروز متخصصان کشور بر دانش لیزر تسلط کامل دارند که در همین راستا رادیودارو می سازیم و بسیاری از داروهای نوترکیب را خودمان تولید می کنیم که در حال حاضر به 20 قلم رسیده است.

*ایران مقام اول را در سرعت افزایش علم در دنیا داراست

وی به جهش علمی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ایران مقام اول را در سرعت افزایش علم در دنیا داراست؛ نظام رتبه بندی معلمان نیز برای اولین در این دولت تصویب شد و معلمان براساس شایسته سالاری رتبه بندی می‌شوند.

 احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال مجری در خصوص مدیریت انرژی، روند مصرف و صادرات سوخت با بیان اینکه امروز انرژی بخش مهم اقتصاد و موتور حرکت اقتصاد کشور است، افزود: بسیاری از کشورها با همین مدیریت مصرف سوخت پیشرفت کرده اند؛ ایران پیش از این در زمینه سوخت کشور مصرفی بود به طوریکه در سال 85 مصرف بنزین در روز 75 میلیون لیتر بود و اگر مصرف با همان روند ادامه می‌یافت، میزان مصرف به حدود 140 میلیون لیتر می‌رسید و این یعنی همه تولیدات داخلی انرژی، فقط برای مصرف استفاده می‌شد و حتی باید وارد هم می‌کردیم.

*طراحی سیستم کارت سوخت بزرگترین عملیات نرم افزاری در خاورمیانه

رئیس‌جمهور مدیریت در مصرف سوخت را اقدام بزرگ دیگر دولت دانست و اظهار داشت: طراحی سیستم کارت سوخت بزرگترین عملیات نرم افزاری در خاورمیانه بود و مدیریت سوخت و صدور کارت سوخت برای چند میلیون خودرو و صدها پمپ بنزین اقدام بزرگ دولت است و از نظر نرم افزاری هم مشکلی به وجود نیامد.

 احمدی‌نژاد با بیان اینکه سهمیه بندی بنزین به صورت صددرصد کنترل نشده، گفت: اما این طرح نتایج شگفت انگیزی داشت و همکاری و تعامل مردم هم باعث موفقیت طرح شد.

رئیس‌جمهور افزود: اگر در دولت‌های نهم و دهم هیچ کار دیگری صورت نمیگرفت و فقط سهیه بندی بنزین به اجرا می رسید، همین برای دولت کافی بود چرا که با این کار سالانه حدود20 میلیارد دلار صرفه جویی می‌شود و سوال این است که کدام فعالیت اقتصادی اینگونه صرفه جویی دارد.

*سهمیه بندی سوخت یک خطر پذیری بود

 احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران به صادرکننده سوخت تبدیل شده است، اظهار داشت: سهمیه بندی سوخت یک خطر پذیری بود که دولت‌های قبلی نمی پذیرفتند چرا که ممکن بود مشکل امنیتی به وجود بیاید اما دولت نهم آنرا اجرا کرد و اتفاقی هم نیافتاد و مردم هم همراهی کردند.

رئیس‌جمهور با اشاره به گاز سوز کردن خودروها در دولت نهم و دهم، آنرا یکی از اقدامات مهم دیگر این دولت ذکر کرد و گفت: در ابتدا با این اقدام دولت مخالفت می‌شد و می‌گفتند که قطعه و تجهیزات نداریم و این تجهیزات را دیگر کشورها هم به ما نمی دهند. اما بررسی کردیم و تصمیم گیری شد و در حال حاضر به صادرکننده تجهیزات گازسوز تبدیل شده ایم.

 احمدی‌نژاد با بیان اینکه در دنیا 15 میلیون خودرو گازسوز وجود دارد، گفت: سه میلیون از این خودروها در ایران است ضمن اینکه یک میلیون و 350 هزار خودروی فرسوده را نیز از رده خارج کردیم و این هم برنامه بزرگی در دولت بود.

رئیس‌جمهور کاهش مصرف سوخت خانگی را یکی دیگر از اقدامات مهم دولت نهم و دهم ذکر کرد و گفت: برای اولین بار در تاریخ کشور مصرف سوخت خانگی کاهش پیدا کرد و این همان چیزی بود که می‌خواستیم.

 احمدی‌نژاد با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باعث شد تا خودروسازها استانداردهایشان را اصلاح کنند، خاطرنشان کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها باید به طور کامل اجرا شود تا حلقه‌های مدیریت سوخت کشور تکمیل گردد؛ البته اجرای این قانون باعث شد که خیلی از خودروسازها استانداردهایشان را اصلاح کرده و کیفیت خودروها را افزایش دادند که منجر به کاهش مصرف سوخت شد.

*تنها دولت متولی فرهنگ نیست

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره برنامه‌های فرهنگی دولت در دوره‌های نهم و دهم گفت: تنها دولت متولی فرهنگ نیست، فرهنگ را ملت حفظ کردند، از این به بعد هم ملت حفظ می‌کنند، دولت باید موانع فرهنگ را بردارد و ما سعی کردیم این کار را بکنیم.

 احمدی‌نژاد افزایش خودباوری، امید، شجاعت، آگاهی نسبت به مسائل جهان، همبستگی ملی، ازجمله اتفاقات خوبی دانست که در حوزه فرهنگ روی داده است.

رئیس‌جمهور افزود: در زمینه فرهنگ یکسری کارهایی است که باید حمایت شود ازجمله حوزه فیلم، البته موانع زیادی هم در این زمینه وجود دارد.

 احمدی‌نژاد گفت: ما در حوزه کتاب در چند سال اخیر به اندازه 25 سال گذشته چاپ کتاب داشته ایم.در حوزه هنر، نقاشی و موسیقی نیزکارهای عملیاتی خوبی انجام شده، البته ایران پایگاه هنر است و ما به هیچ وجه از این فعالیت هنری راضی نیستیم و ما باید جریان ساز فرهنگی در دنیا باشیم و این شدنی است.

*از بین رفتن فرهنگ اشرافی گری و جایگزین شدن ساده زیستی در میان مسئولان

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بعضی از حوزه‌های فرهنگی هنوز تعریف روشنی ندارد ؛ خودباوری، همبستگی ملی، شجاعت، خودآگاهی، اعتماد به نفس، عشق به ایران، عشق به سرزمین، افتخار به ایرانی بودن و فرهنگ کار را ازجمله مؤلفه‌هایی دانست که در این زمینه‌ها کارهای خوبی انجام شده است.

احمدی‌نژاد با اشاره به از بین رفتن فرهنگ اشرافی گری و جایگزین شدن ساده زیستی در میان مسئولان افزود: اینها تمام کارهای فرهنگی است که صورت گرفته است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در زمینه فرهنگ ما برای اولین بار میراث فرهنگی را به ثبت رساندیم، گفت: پیش از این میراث‌های ملموس ازجمله پل، ساختمان و غیره در کشور ثبت می‌شد که در دولت ما میراث معنوی به ثبت رسید.وی همچنین تعزیه و خطبه حضرت زهرا (س) ازجمله میراث معنوی دانست که در این دولت به ثبت رسیده است.

احمدی‌نژاد ثبت سند مهندسی کشور برای اولین بار، کاهش ساعت کار زنان سرپرست خانوار، مطرح کردن خطر اضمحلال نسل برای اولین بار را ازجمله اقدامات دولت خود بیان کرد و گفت: یک ملت همانند یک موجود زنده است و زمانی که به پیری رسید دیگر قدرت تولید و بازسازی نخواهد داشت و مصرف کننده صرف خواهد بود به همین خاطر باید جمعیت زایش داشته باشد و ما در دولت خود با تهیه منحنی‌های جمعیتی، خطر اضمحلال جمعیت را مطرح کردیم. من در زمینه وجود این خطر فریاد زدم، برغم اینکه خیلی‌ها اعتراض و ما را مسخره کردند.

رئیس‌جمهور در ادامه گفتگوی تلویزیونی با بیان اینکه فرهنگ امامت را در کشور مطرح کردیم، انسان کامل، اخلاق، فرهنگ، عزت، پیشرفت همه در سایه فرهنگ امامت است که حلقه اتصال به آسمان است،افزود: هر چه معنویت و کمال است، در سایه این فرهنگ است که در ایران پیش از اسلام هم سابقه دارد؛ اما پس از اسلام مصداق پیدا کرد.

 احمدی‌نژاد تصریح کرد: این موضوع خود را در ورزش نشان داد به گونه ای که ما به عنوان اول گروه صعود کردیم، به جام جهانی والیبال و بستکتبال و در المپیک مقام آوردیم.برای اولین بار هم در المپیاد مهارت، مقام چهارم را کسب کردیم.

رئیس جمهور گفت: در حوزه فرهنگ عمومی اتفاقات خوبی افتاد ولی در حوزه فرهنگ خاص باید خیلی کار کنیم.

 احمدی‌نژاد درباره موضوع تردد خودروها و ترافیک تصریح کرد: من فکر می‌کنم وضع خیلی خوب شده، سرمایه گذاری دولت در این زمینه در شهرها 9 برابر دولت‌های قبل بوده است.

رئیس‌جمهور افزود: در سال 1384 تعداد کشته‌های جاده ای نزدیک به 28 هزار نفر و به نسبت 8 تا 10 برابر آن مجروح بود که هزینه‌های مادی و انسانی و نیز عوارض عاطفی طولانی داشت. رشد کشته‌ها هر سال بین 10 تا 12 درصد که اگر همین رشد باقی می‌ماند، الان باید بالای 60 هزار کشته در جاده‌ها داشتیم.

احمدی‌نژاد افزود: دولت از ماه اول و دوم با بیمه، نیروی انتظامی، راهداری و اورژانس جلسه گذاشت و با توجه به فعالیت‌های انجام شده با وجود 3 برابر شدن خودروها و بیش از 2 و نیم برابر شدن تردد، تعداد کشته‌های ما در سال 1391 به زیر 19 هزار نفر رسیده است.این یعنی بالاترین سرعت کاهش نرخ کشته‌ها در دنیا را ایران کسب کرده است و هم اکنون میزان عادی کشته بر تردد ما معادل بهترین‌های دنیاست، دو گام دیگر برویم جزو کشورهای پیشرفته قرار خواهیم گرفت.

*تشریح اقدامات دولت در خصوص اصلاح جاده‌ها و ایمنی

وی در بخش دیگری از گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم با بیان اینکه از طریق عراق توانسته‌ایم برق جمهوری اسلامی ایران را به لبنان نیز برسانیم، گفت: کشوری که خودش خاموشی داشته در حال حاضر صادرکننده برق است، بطوری که وزارت نیرو پارسال 2 میلیارد دلار درآمد از محل صادرات برق داشته است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه کارهای بسیار وسیعی در خصوص اصلاح جاده‌ها و ایمنی آنها انجام شده است، اظهار داشت: در این مدت تجهیزات کنترلی، پایگاه‌های اورژانس، هلال احمر و بیمارستان‌های مجهز احداث شده است و برای ایمنی سختگیری و کنترل پلیس راه کشور بیشتر شده و خودروها مجوز به ‌کیسه هوا و ترمز اِی‌بی‌اس شدند. در این مدت بیش از یکصد فعالیت انجام که محصول آن نیز کاهش مرگ و میر در کشور شد.

 احمدی‌نژاد با اشاره اینکه اگر در خصوص ایمنی و اصلاح جاده‌ها کار زیربنایی صورت نمی‌گرفت اکنون شاهده 60 هزار کشته در کشور در سوانح جاده ای بودیم که این رقم به 19 هزار کشته رسیده است و همین میزان نیز بسیار زیاد است؛ اما باید اذعان داشت، آمار کشته‌ها در دولت نهم و دهم، کاهش چشمگیری داشته است و در این راستا اگر 2 گام دیگر برداریم، جزو کشورهایی می‌شویم که در این زمینه به پیشرفت رسیده‌اند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در کتاب جغرافی مساحت ایران را یک میلیون و 648 هزار کیلومتر مربع آمده است، اما عددی که شما در صحبت‌هایتان گفتید، با این عدد همخوانی ندارد و گفتید به هر خانواده ایرانی هزار تا 2 هزار مترمربع زمین می‌دهید، این عدد را از کجا آورده اید؟ گفت: اگر ما به هر خانواده هزار متر زمین بدهیم می‌شود، 2 میلیون و یکصد هکتار، اما وسعت ایران با همان رقم قبلی که گفتید 165 میلیون هکتار می‌باشد که زمین کم نمی آید. در این زمینه نیز به سازمان جغرافیایی مأموریت داده شد، تا یک نقشه‌برداری هوایی از طریق عکس‌های هوایی و کنترل زمینی با دستگاه‌های بسیار دقیق انجام دهد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: اندازه گیری قبلی با استفاده از دستگاه‌های اندازه گیری قدیمی بوده و دقیق نبوده است الان اندازه‌گیری بسیار دقیق انجام شده و با نرم‌هایی که در جهان قابل قبول بود، یک میلیون و 873 هزار هکتار وسعت ایران عزیز است که باید در کتاب‌های جغرافیایی آن را درست کنیم یعنی نزدیک به 225 هزار کیلومتر مربع وسعت ایران به لحاظ رسمی است که اگر سند آن درست نباشد بعداً‌ مسائل حقوقی درست می‌شود الان باید سند آن درست شود ما سند را درست کردیم و سند آن در جهان ثبت خواهد شد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال مسایل عمرانی و زیرساخت‌ها و فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام شده است، تأکید کرد: کارهای بسیار زیادی در این زمینه انجام شده است، به عنوان مثال، ما همیشه در برق قطعی داشتیم در 10 سال قبل از این دولت تابستان‌ها با قطعی برق برنامه‌ریزی می‌شد. در حال حاضر شبکه برق پایدار است؛ بطوری به مرحله صادرات برق و جزء صادرکنندگان برق در منطقه هستیم و به اکثر همسایه‌ها از جمله به ترکیه، عراق، عمان، پاکستان، افغانستان، آذربایجان برق صادر می‌کنیم.

*برای نخستین بار در کشور تعداد مسکن از تعداد خانوار پیشی گرفته است

وی در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی به پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان و مازندران به دشت مرکزی ایران به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه کشور اشاره کرد و گفت: پروژه انتقال آب از جنوب و شمال به دشت مرکزی ایران معلوم و پیمانکار آن نیز مشخص شده و در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

 احمدی‌نژاد گفت: برای نخستین بار در کشور تعداد مسکن از تعداد خانوار پیشی گرفته است و این به معنای آن نیست که هر خانوار یک خانه دارد بلکه شاید بعضی ها دو یا سه خانه داشته باشند.

رئیس جمهور با اشاره به انجام کار عمرانی در هر نقطه ای از کشور خاطر نشان کرد: ما طرح مهر ماندگار را تعریف کردیم که بر اساس آن، پروژه های نیمه تمام در مدت مشخصی تمام می شود که بر اساس این طرح، پروژه های زیادی تا یکی دو سال آینده در شرف افتتاح است و ان شاء الله می آیند و افتتاح می کنند.

*در سفر به کشورهای دنیا مستقیم با مردم حرف می زدیم

 احمدی‌نژاد با تشریح اولین کارهای صورت گرفته در حوزه بین الملل گفت: حدود 115 مسافرت خارجی داشته ام که اولین و مهمترین کار ما گفتگوی دو جانبه با ملت ها بود.در دولت نهم و دهم یک گفتمان بین المللی جدیدی به نام گفتمان مردمی در دنیا شکل گرفت. ما در سفرهایمان به کشورهای دنیا مستقیم با مردم حرف می زدیم و این گفتمان فصل مشترک مطالبات ملی ملت هاست و در آن ما از کرامت انسانی و نفی ظلم حرف می زدیم.

رئیس‌جمهور گفت: ما مشاهده کردیم این نظم موجود در دنیا که 400 سال هم سابقه دارد یک طرفه است و بررسی دقیق کردیم و دیدیم که حلقه اتصال آن نه خدا و دین بلکه حول محوریت صهیونیست است و تنها امر قدسی استعمار و سرمایه داری، صهیونیست ها هستند.

 احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما اهل جنگ نیستیم و می خواهیم کارهایمان را بر اساس حرکت مردم انجام دهیم ،افزود: این امر منتج به طرح دو سؤال شد؛ نخست اینکه چرا نمی گذارند درباره هولوکاست تحقیق شود و دوم آنکه اگر هولوکاست اتفاق افتاده در کجا اتفاق افتاده بود؟ هیچ یک از کشورهایی که صهیونیسم برای آنها امر مقدسی است، نتوانستند جواب این سؤال ما را بدهند و صدای کسانی را هم که در صدد پاسخگویی بودند، خفه کردند.

*نقش مهم ایران در اصلاح معاهده ان پی تی

رئیس‌جمهور افزود: متأسفانه در داخل نیز بعضی ها گفتند طرح موضوع هولوکاست به نفع صهیونیست ها شده و رابطه ما را با غرب مخدوش کرده است که خوب متوجه نیستند که چه می گویند.چرا صهیونیست ها گفتند باید کاری کنیم که احمدی‌نژاد نابود شود ؛چون از طرح این موضوع عصبانی هستند و از بنیان خورده اند و برای اینکه بگویند به نفع ما شده این حرفها را می زنند.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنانش در گفتگوی زنده تلویزیونی نقش ایران را در اصلاح معاهده ان پی تی مهم دانست و گفت: از مجموع 11 پیشنهاد ایران در اجلاس اصلاح این معاهده در سازمان ملل، 10 پیشنهاد در متن اجلاس مورد موافقت قرار گرفت و تصویب شد.

رئیس‌جمهور افزود: در پس پرده این اجلاس قصد داشتند هم پروتکل الحاقی را برای سایر کشورهای جهان غیر از آمریکا و دوستانشان اجباری کنند و ایران را نیز به تعلیق فعالیت های هسته ای وادارند. به همین خاطر به دلیل حساسیت موضوع، تصمیم گرفتم خود سفری به اجلاس داشته باشم که با فعالیت های گسترده ایران در اجلاس، هم پیشنهادهای ایران مطرح شد و هم به جای تعطیلی فعالیت های هسته ایران، رژیم صهیونیستی ملزم شد تا فعالیت های خود را زیر نظر آژانس قرار دهد. بنابراین در مجموع ان پی تی به نفع ملت ها به عنوان یک معاهده هسته ای، اصلاح شد.

*اندیشه مهدویت در ادامه طرح مدیریت مشترک جهانی در مقابل نظام سرمایه داری

احمدی‌نژاد با اشاره به طرح مدیریت مشترک جهانی در مقابل نظام سلطه گفت: این طرح یک ایده عملیاتی، فعال و رو به جلو بود تا مدیریت مشترک جهانی بر پایه عدالت، پاکی و حضور صالحان به نفع ملت ها انجام پذیرد. در همین دوره، اندیشه مهدویت در ادامه طرح مدیریت مشترک جهانی در مقابل نظام سرمایه داری مطرح شد و ما پیام همه انبیاء الهی را در مجامع جهانی مطرح کردیم که این ایده رو به جلو است و رفته رفته به عنوان یک ادبیات، نهادینه خواهد شد.

رئیس‌جمهور گفت: برای اولین بار موضوع امام زمان (عج) در این دنیا مطرح شد، البته امامی از جنس بهار، دوست داشتنی، زیبایی و با عشق به همه انسان ها و ارزش ها نه امامی که بعضی به غلط می گویند وقتی بیاید دو سوم انسان ها را نابود می کند.امامی را مطرح کردیم که از جنس پاکی ها و مردم است و با مردم آشناست که این مباحث را حتی با روحانیون مسیحی و بوداییان مطرح کردیم که آثار خودش را خواهد گذاشت.

*دولت از مردم با مردم و برای مردم است

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شکستن حلقه بسته مدیریتی، انجام امور جدید مدیریتی،‌ چابک کردن و کوچک کردن دولت یکی از وعده های شما بوده و آیا دولت امروز بزرگتر است یا دولت سال 84؟ گفت: دولت از مردم با مردم و برای مردم است و دولت غیر از این معنایی ندارد. دولت باید از دل مردم بیرون آید و همراه و برای مردم باشد. در این هشت سال سعی کردیم برای مردم باشیم.

 احمدی‌نژاد افزود: هر سمتی که اراده عمومی بود، به همان طرف رفتیم و هیچکس حتی مخالفین حس نکردند دولت مقابل آنهاست گرچه مخالفت کرده اند. اولین دولتی هستیم که بدون هیچ دغدغه ای بین مردم، محافل و خیابانها می رویم. با این نگاه مدیریت ها را سازمان دادیم یعنی هرکس با مردم بود و این اندیشه را داشت، به دولت راه یافت و هر کس از این اندیشه فاصله داشت، در دولت جایی نداشت.

رئیس‌جمهور با اشاره به ارتباط بین دولتمردان و مردم، اظهار داشت: در این دولت مردم بدون هیچ نگرانی نظرات خود را بیان کردند؛ ما در این دولت به همه شهرستان ها سفر کردیم و این برای اولین بار در تاریخ ایران بود که رییس جمهوری همه کشور را دیده است.

*در این دولت حلقه بسته مدیریتی شکسته شد

احمدی‌نژاد با بیان اینکه دولت با اشراف تصمیم می گیرد، چون همه کشور را می شناسد، گفت: دولت کوچک شده است زیرا بخش های مهمی از دولت از طریق بورس، اصل 44 قانون اساسی و اختیارات دولت واگذار شده است. همچنین بیش از 70 هزار نفر از دولت بیرون رفته اند و دولت به لحاظ حجمی و ساختار هم کوچک شده است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: بیشترین واگذاری تصدی ها و اختیارات به استان ها، در این دولت اتفاق افتاده است.

 احمدی‌نژاد با بیان اینکه در این دولت حلقه بسته مدیریتی شکسته شد و نسل جدیدی از مدیران مردمی، متخصص و دلسوز معرفی شدند، گفت: خیلی از همین مدیران کاندیدای ریاست جمهوری شدند و چه بسا اگر رد صلاحیت نمی شدند، رای می آوردند.

رئیس‌جمهور گفت: در این دولت برای اولین بار مدیرانی بدون هیچ نشانه، عنوان و از اقوام مختلف مشغول بکار شدند.

 احمدی‌نژاد به سفرهای استانی دولت نهم و دهم اشاره کرد و آنرا دور زدن بروکراسی دانست و افزود: بروکراسی انرژی کار را می گیرد اما ما با سفرهای استانی بروکراسی را دور زدیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت در همه امور کشور و بر همه جا اشراف دارد، تصریح کرد: تمرکززدایی، کوچک کردن دولت و از همه مهم تر پاکی، ساده زیستی در هم شکستن اشرافیت دولتی، جلوگیری از ریخت و پاش ها و جلوگیری از کارهای اقتصادی شخصی از جمله اقدامات این دولت است. دیدید که همه دستگاه ها بسیج شدند که بتوانند یک مورد سوءاستفاده از اعضای اصلی دولت بگیرند، اما نتوانستند چون چیزی وجود نداشت.

 احمدی‌نژاد اضافه کرد: در این دولت الگوی جدیدی از مدیریت عرضه شد چون همه متعهد به مردم بودند. با پشتیبانی و حمایت مردم اکنون یک لایه از مدیران توانمند، متخصص و کاملا مردمی تولید شده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت های نهم و دهم در مقایسه با همه دولت ها، بیشترین پرواز با هواپیما و بالگرد را برای حضور در مناطق مختلف کشور داشته اند، اظهار داشت:برخی فکر می کنند ما در این پروازها برای هواخوری می رویم درحالیکه در ازای هر ساعت پرواز با هلیکوپتر همه سلول های و استخوان بندی بدن آسیب می بیند و معلوم می شود که خلبان ها چه زحمتی می کشند.

احمدی‌نژادخاطر نشان کرد: براساس گزارش بخش های مسئول، به اندازه ساعات موظف یک خلبان در 30 سال پرواز داشته ایم و باید چند گواهینامه پرواز بگیریم.

در ادامه این گفتگوی تلویزیونی مجری برنامه خطاب به رییس‌جمهور گفت خیلی ها دوست داشتند بزرگراهی به نام شهید احمدی‌نژاد درست شود که رییس‌جمهور در پاسخ گفت: درست می شود، شاید یکی از بزرگراه‌ها را به همین اسم نام گذاری کنند.

 احمدی‌نژاد گفت: بنده اولین رییس جمهوری هستم که در کنار مرزهای رژیم اشغالگر قدس در 400 متری صهیونیست ها حضور یافتم درحالیکه 40 پرنده دشمن در پرواز بود و در آنجا از حقوق ملت فلسطین دفاع کردم و این بشارت را به جامعه بشری دادم که صهیونیست ها رفتنی هستند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: وقتی به بیروت رفتم تا سخنرانی کنم، دیدم شیشه ای ضد گلوله قرار داده اند؛ اما در کمتر از یک ثانیه در ذهنم تجزیه و تحلیل کردم و گفتم زشت است با وجود این همه حضار، پشت این شیشه قرار بگیرم.در آن موقعیت با خود گفتم 2 کیلومتر آن طرف تر، رژیم صهیونیستی اگر بخواهد آنجا را با موشک هدف قرار دهد این همه مردم از بین می روند زیرا با شلیک گلوله مستقیم که نمی توانست هدف قرار دهد بلکه باید موشک می زد، به فرض که با گلوله مستقیم نیز نتواند ما را هدف قرار دهد، مردم چه؟در آن شرایط با خود گفتم ننگ آور است که رییس‌جمهور ایران پشت شیشه ضدگلوله با مردم بنت جبیل سخن بگوید، به این علت پشت تریبون رفتم و مترجم پشت شیشه ضدگلوله ایستاد.

 احمدی‌نژاد گفت: این نخستین بار بود که رییس جمهوری این چنین کنار مرزهای رژیم صهیونیستی رفت و فکر نمی کنم پس از آن هم به بنت جبیل رفته باشد و با قدردانی از مردم بگوید رژیم صهیونیستی خانه عنکبوت است.

*این دولت نخستین دولتی است که در انتخابات ریاست جمهوری از خودش نامزد نداشت

رئیس‌جمهور افزود: این دولت نخستین دولتی است که نه به علت کارهای انجام نداده، ضعف ها و سستی ها بلکه بابت کارهای انجام داده، ابتکارات و فعالیت هایش مورد هجوم قرار گرفت که این نیز نخستین بار نه فقط در تاریخ پس از انقلاب که در تاریخ رقم خورده است.

احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: این دولت نخستین دولتی است که در انتخابات ریاست جمهوری از خودش نامزد نداشت و رقیب کسی نبود.همچنین اولین رییس دولت و جمعی از اعضای این دولت هستیم که نخستین بار بالگردمان با کابل برخورد کرد اما به خاطر دعای مردم، آن بزرگراه ( شهید احمدی‌نژاد ) درست نشد و بالگرد سالم بر زمین نشست.

رئیس‌جمهور گفت: براساس گزارش کارشناسان، درباره این سانحه، این نخستین باری است که بالگردی با کابل برخورد می کند و سقوط نمی کند، ما نفهمیدیم چگونه عبور کردیم، البته این ناشی از دعای مردم و عنایت امام عصر (عج) بود که از مردم و ساحت مقدس امام زمان (عج) تشکر می کنم.

 احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی که دکتر احمدی‌نژاد از عصر شنبه آینده چکار خواهد کرد، گفت: مهمترین کاری که باید انجام شود، بحث توسعه علمی کشور است که اگر بتوانم کمکی در این بخش کنم، دریغ نخواهم کرد.

*به عنوان خادم کوچک ملت ایران از هیچ اقدامی فرو‌گذار نخواهم کرد

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: آنچه از مدت ها قبل به آن فکر کرده ام این بوده که بخش اصلی فعالیت هایم را با راه اندازی یک دانشگاه بین المللی که دانشجوی داخلی و خارجی پذیرش کند، ادامه دهم.

 احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا در آینده کار سیاسی خواهد کرد و یا حزب تاسیس خواهد کرد، گفت: من اصلاً اهل حزب نیستم و پیش از این هم این کار را تجربه کرده ام.اما اینطور نیست که حرف سیاسی نزنیم چرا که حرف ها و بحث های سیاسی بخشی از زندگی من است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اگر از شما بخواهند شهردار بشوید قبول می کنید یا نه؟ خاطر نشان کرد: من خادم کوچک ملت ایران هستم و از هیچ اقدامی فرو‌گذاری نخواهم کرد.

 احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه این شبها، شبهای دعا و قدر است، اظهار داشت: شبهای قدر فرصت کم‌نظیری برای هر انسانی است تا با استفاده از این فرصت خودشان را دریابند در شب قدر یک طرف قرآن و از طرف دیگر دعا مطرح است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه قرآن کلام خداست و دعا سخن انسان کامل با خدا و در همان بازتاب قرآن است، تصریح کرد: قرآن نازل می‌شود به سمت انسان و به آیینه انسان کامل می‌خورد و به بالا منعکس می‌شود و دعا، پنجره‌ای است به سمت خدا و خداوند دوست‌ترین دوستان و عاشق‌ترین عاشق‌ها به انسان است و به همین خاطر ماه رمضان را قرار داده که ثواب آن چند برابر باشد حتی خواب انسان هم عبادت است.

*این دولت با دعای مردم آمده و تا کنون ایستاده است

 احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه فرصت، فرصت دعاست و بیایید همه برای هم دعا کنیم و همه خوبی‌ها، نعمت‌ها،‌ امنیت، شادی، سلامت و عدالت را برای هم بخواهیم، خاطر نشان کرد: دعا کنیم آن صاحب و اصل و آن کسی که تجلی همه خوبی‌ها و عاشق همه انسانهاست بیاید و اگر آن انسان کامل بیاید عقل‌ها کامل و همه با نشاط می‌شوند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این دولت با دعای مردم آمده و تا کنون ایستاده است، تصریح کرد: دعا فرصت‌ساز و استعدادها به واسطه دعای مردم شکوفا شده است.

 احمدی‌نژاد با بیان اینکه الان فصل دعاست، همه را دعا کنیم که مریضها را شفا، اسیران را آزاد، گرسنه ها را سیر و غریب ها را به خانواده هایشان باز گرداند و امنیت و آرامش، صفا و شادکامی بدهد، اظهار داشت: اینها همه یک نگاه است و دعا نگاه خدا و پیامبر (ص) است. شبهای قدر خدا می‌شنود، از خدای بزرگ، خودش را بخواهیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به دعای سحر که می‌فرماید خدایا من همه چیز کلش را، بهترینش را، بالاترینش را می‌خواهم، عزت را بالاترین عزت، کمال را بالاترین کمال می‌خواهم، تصریح کرد: عبارتهای این دعا صفات تفصیلی است و سعی کنیم همه، همدیگر را دعا کنیم و بخواهیم بهترین‌ها برای بشریت رقم بخورد.

 احمدی‌نژاد با تقدیر و تشکر از آحاد ملت و همه کسانی که به دولت نهم و دهم کمک کردند، گفت: البته یک گفتگوی دیگری هم با ملت ایران خواهم داشت و در آن از همه مردم تشکر خواهم کرد و از همه آنها حلالیت می طلبم.

dolat.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۵/۰۷
.◉ . ◉.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی